fbpx

Στο παρακάτω άρθρο θα δείτε 4+1 εργαλεία για υγιείς σχέσεις. Είτε ρομαντικές, οικογενειακές ή πλατωνικές, οι σχέσεις μας παίζουν καθοριστικό ρόλο στη συνολική μας ευημερία. . Η ψυχολογία μας προσφέρει πολύτιμες γνώσεις και εργαλεία για να διαχειριστούμε όχι μόνο τις συγκρούσεις, αλλά και να ενισχύσουμε την ανάπτυξη και τη χαρά μέσα στις σχέσεις μας. Ας εξερευνήσουμε ορισμένες βασικές πρακτικές που βοηθούν στη δημιουργία ευτυχισμένων και διαρκών σχέσεων.

  1. Ενεργητική ακρόαση: Ακούγοντας πέρα από τις λέξεις

Η ενεργητική ακρόαση είναι το θεμέλιο της αποτελεσματικής επικοινωνίας. Για να καταλάβετε πραγματικά κάποιον, προχωρήστε πέρα από το να ακούτε τα λόγια του. Εστιάστε στον τόνο της φωνής τους, τη γλώσσα του σώματος και τα υποκείμενα συναισθήματα. Δείτε πώς μπορείτε να ενσωματώσετε την ενεργή ακρόαση:

  • Πλήρης προσοχή: Ενημερώστε το αγαπημένο σας πρόσωπο ότι είναι η προτεραιότητα. Ελαχιστοποιήστε τους περισπασμούς, κάντε οπτική επαφή και βάλτε τις σκέψεις σχετικά με την απάντησή σας σε αναμονή.
  • Αναστοχασμός: Συνοψίστε τα συναισθήματά τους χρησιμοποιώντας τις δικές σας λέξεις: «Ακούγεται σαν να νιώθεις απογοητευμένος/η όταν…» Αυτό δείχνει ότι καταλαβαίνετε και δημιουργεί χώρο για διευκρίνιση.
  • Ερωτήσεις ανοιχτού τύπου: Αντί να βγάζετε βιαστικά συμπεράσματα, κάντε ερωτήσεις για να εμβαθύνετε την επικοινωνία: “Μπορείς να μου πείς περισσότερα για…;”
  1. Καλλιέργεια ενσυναίσθησης: Πέρα από το μότο <<Με τα παπούτσια του άλλου>>

Η ενσυναίσθηση παραμερίζει τις υποθέσεις και επιδιώκει να κατανοήσει την οπτική του αγαπημένου σας προσώπου. Όταν αναπτύσσουμε ενσυναίσθηση, μεταβαίνουμε από το να βλέπουμε τη σύγκρουση ως μια μάχη που πρέπει να κερδηθεί στο να γινόμαστε καλύτεροι στην επίλυσή της συλλογικά. Εξασκηθείτε στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης με τις παρακάτω πρακτικές τεχνικές:

  • Φανταστείτε την εμπειρία τους: Προσπαθήστε ενεργά να οραματιστείτε τον εαυτό σας στην κατάσταση του αγαπημένου σας προσώπου. Πώς θα ένιωθες πιθανότατα;
  • Επικύρωση συναισθημάτων: Ακόμα κι αν δεν συμφωνείτε απόλυτα με την αντίδραση κάποιου, μπορείτε ακόμα να επικυρώσετε τα συναισθήματά του: «Καταλαβαίνω γιατί αυτό θα ήταν ενοχλητικό».
  • Αναστολή της κρίσης: Οι απόψεις μας μπορεί να διαφέρουν, αλλά δεν τις κάνει «λάθος». Ψάξτε πρώτα να καταλάβετε πριν προσπαθήσετε να συμφωνήσετε.
  1. Θετική Επικοινωνία: Ο κανόνας «5 προς 1».

Η έρευνα δείχνει ότι μια υγιής σχέση έχει μια αναλογία περίπου πέντε θετικών αλληλεπιδράσεων για κάθε αρνητική αλληλεπίδραση. Για να διατηρήσετε ένα θετικό, θρεπτικό περιβάλλον, εστιάστε στα εξής:

  • Εκτίμηση: Μην εστιάζετε μόνο σε αρνητικές συμπεριφορές. Πείτε στα αγαπημένα σας πρόσωπα τι εκτιμάτε σε αυτούς, ακόμα και για μικρές πράξεις.
  • Δηλώσεις “εγώ”: Κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, αποφύγετε να κατηγορείτε πλαισιώνοντας τις ανησυχίες σας από τη δική σας οπτική γωνία: “Αισθάνομαι πληγωμένος όταν…” και όχι κατηγορηματικές δηλώσεις “Εσείς”.
  • Εστίαση στις λύσεις: Μετατοπίστε την εστίασή σας από το «τι δεν πάει καλά» στη συζήτηση εποικοδομητικών τρόπων βελτίωσης της κατάστασης.
  1. Υγιή όρια: Σεβασμός στις ανάγκες

Τα όρια είναι απαραίτητα για τη διατήρηση της υγείας κάθε σχέσης. Θέτουν περιορισμούς σχετικά με τις συμπεριφορές και την επικοινωνία που θεωρείτε αποδεκτή και επικοινωνούν τις ανάγκες. Θέστε υγιή όρια μέσα από τις παρακάτω πρακτικές:

  • Προσδιορισμός των αναγκών σας: Αναγνωρίστε τι έχει σημασία για εσάς, από το φυσικό χώρο μέχρι τα συναισθηματικά όρια.
  • Δυναμική Επικοινωνία: Εκφράστε τις ανάγκες ξεκάθαρα και άμεσα, αποφύγετε την επιθετικότητα. «Χρειάζομαι λίγο χρόνο μόνος για να επαναφορτιστώ» είναι ξεκάθαρο και αποτελεσματικό.
  • Αμοιβαίος σεβασμός: Ακούστε και σεβαστείτε και τα όρια του αγαπημένου σας προσώπου. Ο συμβιβασμός είναι μερικές φορές απαραίτητος.

 

+1: Αυτοστοχασμός: Παίζετε έναν ρόλο

Αν και είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πώς επικοινωνούν τα αγαπημένα μας πρόσωπα, η αυτογνωσία είναι εξίσου ζωτική. Αναγνωρίστε τα μοτίβα στις δικές σας συμπεριφορές, ερεθίσματα και συναισθηματικές αντιδράσεις.

Αναζητήστε επαγγελματική υποστήριξη: Η θεραπεία μπορεί να προσφέρει καθοδήγηση για την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και την κατανόηση των ασυνείδητων οδηγών μέσα στις σχέσεις. Γιατί οι σχέσεις δεν είναι στάσιμες

Οι σχέσεις εξελίσσονται συνεχώς, απαιτούν προσπάθεια και πρόθεση να παραμείνουν υγιείς. Αυτά τα απλά αλλά ισχυρά εργαλεία είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης. Να είστε πρόθυμοι να προσαρμοστείτε, να συγχωρήσετε και να επικοινωνήσετε ανοιχτά με τους αγαπημένους σας. Επενδύστε στις σχέσεις σας, εφαρμόζοντας αυτά τα ψυχολογικά εργαλεία και δημιουργήστε υγιείς και ικανοποιητικές συνδέσεις.

Να θυμάστε: Κάθε σχέση είναι μοναδική και η θεραπεία μεμονωμένων ατόμων ή ζευγαριών μπορεί να προσφέρει εξατομικευμένη καθοδήγηση, εάν υπάρχει πολύπλοκη δυναμική για πλοήγηση.

Μην ξεχνάς πως σε αυτό κανένας άνθρωπος δεν είναι μόνος. Μπορείς να καλέσεις στο 2314 054 306 για να κλείσεις άμεσα μια συνεδρία δίχως οικονομική επιβάρυνση ή να κλείσεις ραντεβού μέσα από το site μας ΕΔΩ.  Μπορείς να μάθεις περισσότερα  για θέματα ψυχολογίας και αυτοβελτίωσης ακολουθώντας μας στο Facebook, TikTok και Instagram.