fbpx

Το άγχος εγκυμοσύνης είναι μια άκρως προκλητική κατάσταση διαχείρισης. Ενώ  η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος απαράμιλλης χαράς και θαυμασμού μπορεί επίσης να φέρει μοναδικές προκλήσεις και το άγχος είναι συχνά μία από αυτές. Είναι φυσικό να νιώθετε κάποιο άγχος για τον τοκετό, τη μετάβαση στη γονεϊκότητα και όλα τα ενδιάμεσα. Γνωρίζατε όμως ότι το χρόνιο ή έντονο στρες θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις τόσο στην υγεία σας όσο και στην υγεία του μωρού σας; Ας εξερευνήσουμε τους δεσμούς μεταξύ του στρες και της εγκυμοσύνης.

Άγχος: Όχι μόνο στο κεφάλι σας

Όταν βιώνουμε άγχος, το σώμα μας ενεργοποιεί μια πολύπλοκη φυσική απόκριση. Ορμόνες όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη πλημμυρίζουν τα συστήματά μας, προετοιμάζοντάς μας για την απόκριση «πάλη ή φυγή». Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ενώ αναμένεται κάποιο στρες, οι παρατεταμένες περίοδοι αυξημένων ορμονών του στρες μπορεί να είναι δυνητικά επιβλαβείς.

Πώς το άγχος μπορεί να επηρεάσει την εγκυμοσύνη σας

Πρόωρος τοκετός: Μελέτες έχουν συνδέσει το άγχος με αυξημένο κίνδυνο πρόωρου τοκετού (πριν από τις 37 εβδομάδες εγκυμοσύνης). Τα πρόωρα μωρά μπορεί να αντιμετωπίσουν μια σειρά από επιπλοκές υγείας.

Χαμηλό βάρος γέννησης: Τα υψηλότερα επίπεδα ορμονών του στρες μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την ανάπτυξη του εμβρύου.

Προεκλαμψία: Το στρες μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση, επηρεάζοντας τη ροή του αίματος στον πλακούντα. Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο προεκλαμψίας, μιας σοβαρής επιπλοκής της εγκυμοσύνης.

Παιδική ανάπτυξη: Η έρευνα δείχνει ότι η έκθεση στο προγεννητικό στρες θα μπορούσε να επηρεάσει την ανάπτυξη του εγκεφάλου του παιδιού και να αυξήσει τον κίνδυνο για προβλήματα συμπεριφοράς και συναισθηματικής συμπεριφοράς αργότερα στη ζωή του.

Άγχος: Μια ευκαιρία για αυτοφροντίδα

Γνωρίζοντας τον αντίκτυπο του στρες δεν σημαίνει ότι πρέπει να αισθάνεστε περισσότερο αγχωμένοι για το άγχος! Αντίθετα, δείτε αυτές τις πληροφορίες ως μια απαλή ώθηση για να δώσετε προτεραιότητα στη διαχείριση του άγχους, προστατεύοντας τον εαυτό σας και το μωρό σας που μεγαλώνει. Ακολουθούν ορισμένες στρατηγικές για την αντιμετώπιση του άγχους:

Ενσυνειδητότητα και Διαλογισμός: Απλές πρακτικές ενσυνειδητότητας, όπως ασκήσεις βαθιάς αναπνοής και διαλογισμός, μπορούν να μειώσουν δραματικά το στρες και το άγχος. Αρκετές δωρεάν εφαρμογές παρέχουν καθοδηγούμενους διαλογισμούς.

Ήπια άσκηση: Η τακτική σωματική δραστηριότητα όπως το περπάτημα, το κολύμπι ή η προγεννητική γιόγκα προσφέρει πολυάριθμα σωματικά και ψυχικά οφέλη. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε μια νέα ρουτίνα.

Σύστημα υποστήριξης: Εμπιστευτείτε τον σύντροφό σας, τους φίλους, την οικογένειά σας ή έναν θεραπευτή. Η συζήτηση για τα συναισθήματά σας μπορεί να ελαφρύνει το φορτίο. Γίνετε μέλος μιας τοπικής ομάδας προγεννητικής υποστήριξης για να συνδεθείτε με άλλες μέλλουσες μητέρες.

Ξεκούραση και χαλάρωση: Βεβαιωθείτε ότι κοιμάστε αρκετά και προγραμματίστε δραστηριότητες που σας φέρνουν χαρά και χαλάρωση. Ένα ζεστό μπάνιο, ακούγοντας χαλαρωτική μουσική ή διαβάζοντας ένα καλό βιβλίο μπορεί να κάνει θαύματα.

Διατροφή: Μια υγιεινή, καλά ισορροπημένη διατροφή υποστηρίζει τη ρύθμιση της διάθεσης και τα επίπεδα ενέργειας. Περιορίστε την καφεΐνη και τα σνακ με ζάχαρη, ενυδατωθείτε καλά και συμβουλευτείτε το γιατρό σας σχετικά με τις προγεννητικές βιταμίνες.

Λέγοντας «Όχι»: Μην υπερεκτείνεστε τον εαυτό σας. Δώστε προτεραιότητα σε βασικές εργασίες και μάθετε να απορρίπτετε ευγενικά όταν το πιάτο σας είναι γεμάτο.

Πρόσθετες τεχνικές εξουδετέρωσης του στρες

Ημερολόγιο συναισθημάτων: Η τοποθέτηση των σκέψεών σας στο χαρτί μπορεί να προσφέρει σαφήνεια και συναισθηματική απελευθέρωση.

Προοδευτική Μυϊκή Χαλάρωση: Αυτή η τεχνική περιλαμβάνει τάνυση και χαλάρωση διαφορετικών μυϊκών ομάδων για την προώθηση της αίσθησης ηρεμίας.

Αρωματοθεραπεία: Ηρεμιστικά αρώματα όπως λεβάντα ή χαμομήλι μπορούν να ενισχύσουν τη χαλάρωση.

Περάστε χρόνο στη φύση: Ο καθαρός αέρας και η ηλιοφάνεια μπορούν να προάγουν την ευεξία και να προσφέρουν μια ειρηνική απόδραση.

Σημάδια ότι μπορεί να χρειαστείτε πρόσθετη υποστήριξη

Ενώ κάποιο άγχος είναι ένα φυσιολογικό μέρος της ζωής, είναι απαραίτητο να λάβετε υπόψη τα προειδοποιητικά σημάδια και να αναζητήσετε βοήθεια εάν χρειαστεί. Επικοινωνήστε με το γιατρό σας ή τον επαγγελματία ψυχικής υγείας εάν αντιμετωπίζετε:

Επίμονα συναισθήματα θλίψης, απελπισίας ή άγχους
Δυσκολία στον ύπνο ή αλλαγές στην όρεξη
Σκέψεις αυτοτραυματισμού
Δυσκολία συγκέντρωσης ή λήψης αποφάσεων
Απώλεια ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που συνήθως απολαμβάνετε
Αγκαλιάζοντας την ευεξία

Η εγκυμοσύνη είναι μια εποχή εκπληκτικής μεταμόρφωσης. Αποδεχτείτε τη δέσμευση να δώσετε προτεραιότητα στην ευημερία σας παράλληλα με το μωρό σας. Κατανοώντας την απόκριση στο στρες και χρησιμοποιώντας αποτελεσματικές τεχνικές διαχείρισης του άγχους, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα πιο υγιές και γαλήνιο περιβάλλον για εσάς και το μικρό σας.

Μην ξεχνάς πως σε αυτό κανένας άνθρωπος δεν είναι μόνος. Μπορείς να καλέσεις στο 2314 054 306 για να κλείσεις άμεσα μια συνεδρία δίχως οικονομική επιβάρυνση ή να κλείσεις ραντεβού μέσα από το site μας ΕΔΩ.  Μπορείς να μάθεις περισσότερα  για θέματα ψυχολογίας και αυτοβελτίωσης ακολουθώντας μας στο Facebook, TikTok και Instagram.